Niet alleen kwestie van definitie

Regelmatig wordt mij gevraagd, wat digitale transformatie is. Er zijn tal van definities in omloop en verschillenden consultants en bedrijven gebruiken ze door elkaar.

Wat ik belangrijk vind: bij digitale transformatie, gaat het om het creëren van waarde, door het toepassen van digitale technologie en hiermee het ontwikkelen van nieuwe, digitale business modellen. Het gaat dus niet alleen maar over technologie; de kern is het toevoegen van waarde door gebruik van technologie.

Daarmee is digitale transformatie iets anders dan digitalisering. Bij digitalisering gaat het uitsluitend om de overgang van informatie naar een digitale vorm.

Digitale transformatie, vraagt naast technologie, ook om verandering van processen en organisatie en moet leiden tot nieuwe business modellen die zonder de toegepaste technologie, niet mogelijk zouden zijn. Dat speelt in de hele bedrijfsvoering en vraagt inzet en input van alle stakeholders. De transformatie raakt daarmee de hele onderneming en haar klanten en niet slechts de gebruikte technologie.

Kortom: het inzetten van zoveel mogelijk technologie is niet voldoende, het gaat om het creëren van waarde. “Digitale waarde-creatie”, zou wellicht een betere term zijn.

Organisaties die nog niet hebben ingezet op digitale waarde-creatie lopen een fors risico over niet al te lange termijn niet meer relevant te zijn. De huidige crisis zal dat zonder meer laten zien.

Meer weten? Neem gerust contact met Fiduzzi op.